Alla inlägg den 21 januari 2010

GI?

Av Cajsa - 21 januari 2010 19:54

Jag håller på att baka till jobbets "fredagsfika". Det är alltid ett dilemma VAD man ska baka. Sockerkaka? Kladdkaka? Saffranskaka?

Alla andra (eller inte kanske...) kommer alltid med ett nytt smarrigt recept som iiiiiiiiiingen har testat tidigare. Ja ni kanske känner igen er?

I alla fall så fick jag för mig att jag ska briljera imorgon.

 (Kan återkomma med rapport  )


1 juli 2007 fick jag ett recept av en "Malin" på


MINTCHOKLADTÅRTA MED AFTER EIGHT   (ca 16 bitar)


200g mörk choklad

200g margarin el. smör

3 ägg

2½dl strösocker

3dl vetemjöl


Chokladglasyr

25g margarin

1dl vispgrädde

20st plattor after eight


Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader

2. Smörj en form, med löstagbar kant ca 25cm, med matfett.

3. Bryt chokladen i bitar och smält den tillsammans med margarinet/smöret i en kastrull på svag värme. Rör om då & då.

4. Vispa ägg och socker poröst. Rör ner mjölet i äggsmeten. Tillsätt den smälta chokladblandningen och rör till en jämn smet. Häll smeten i formen.

5. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 20 minuter. Kakan ska inte vara helt genomgräddad!

6. Låt kakan svalna något innan kanten på formen lossas.  Låt kakan bli kall.

7. Blanda matfett, grädde och after eight till chokladglasyr i en kastrull. Smält på svag värme under omrörning.Låt glasyren kallna och bli tjockflytande.

8. Bred glasyren jämnt över kakan och låt den stelna i kylskåp.

9. Garnera ev. tårtan med after eight.

10. Servera med skivade apelsiner


Nr. 10 kommer jag att utesluta. Anser att frukt är överskattat i detta sammanhang  


Vad tycker ni? Visst låter det GI???? Kolla bara: Mörk choklad, fet grädde och även i after eighten är det mörk choklad. MOOOHAHAAAAAAAAA!!!


Jag har faktiskt aldrig testat denna så det blir spännande även för bagaren!


Vill bara berätta att Olle har haft läxa i blockflöjt denna vecka. Kommentar är överflödig. Han är sååååååååå duktig..... Men jag föredrar andra instrument    


Det hände en konstig grej igår... Jag var nere på stan och kom hem med ett par nya Vagabondstövlar

bild lånad från www.vagabond.com


Nu ska jag fortsätta med kakan!


Presentation


cajsalindheden.bloggplatsen.se

cajsalindheden@hotmail.com

Innehar F-skattsedel


Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards